سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحریم کنیم؟! یا ...

به نام خدا
در ادامه پست قبل این مطلب رو جالب دیدم برای گفتن.
درس امروز کلاس دکتر پورمقیم
تراز پرداختهای یک کشور و مقادیر تشکیل دهنده اش .
یادمه در انجمن ها و جنبش های آنتی صهیونیستی ، گروهی وجود داشت به نام "گروه بایکوت" که فکر کنم الانم باشه . کار گروه بایکوت جمع آوری اطلاعات و اسناد در مورد شرکتهای صهیونیستی و اثبات صهیونیستی بودنشان است.
در هر صورت !!
یادمه یه مدت کلی وقت گذاشته بودیم تا درمورد کوکاکولا مدارک و ... جمع آوری کنیم. قبلشم سر چند تا کالای دیگه(نستله و تیمبرلند و ...)مازاد فسفرمونو سوزونده بودیم.
امروز در همین کلاسی که عرض شد خیلی جنبه های پوشیده قضیه برام روشن شد. هرچند ممکنه بازم نکته ای دیگر در این مورد برایم روشن شود ، اگه جاییش مشکل داره بگین حتما.بحث در مورد "استفاده از علایم تجاری" بود ، در مورد خیلی از مارکهای موجود و مطرح صحبت شد.


و اما بحث اصلی
__چند نکته برای روشن تر شدن ارتباط مطالب:
1. در تراز پرداخت ها، فقط مقادیر مربوط به مبادلات کشور مورد نظر با دیگر کشور ها ثبت میشود(معاملات داخلی وارد نمیشن).
2. یک سری از ارقام هرچند مربوط به این مبادلات هستند ولی نمی توانند وارد شوند، زیرا می بایست ارز فقط توسط بانک مرکزی داده شود(و نه صرافی ها و دیگر افراد)
3.استفاده از علائم تجاری جزء صادرات/واردات خدمات محسوب میشود و باید در تراز بازرگانی طبق فروض مربوطه وارد شود.
در مورد کوکاکولا و فانتا که در ایران تولید میشود گفتند ، درست است نامش فانتاست ولی در تراز وارد نمیشود . پرسیدیم چرا ... توضیحاتی دادند که در ادامه خواهم گفت.
برایمان جالب بود که در مورد نستله هم همینطور میباشد. حق استفاده از مارک نستله را داریم ولی در تراز وارد نمیشود.
جای بسی سوال بود که چرا ارز خارج میشود و ثبت نمیشود تا کمی بر روی تراز تاثیر گذاشته و مثبتش کند تا دلمان اندکی خوش باشد.
گفتند اصولش این چنین است که : کسی که قصد انجام این چنین کاری را دارد باید برود اعلام کند ، بررسی هایی صورت میگیرد و در این مرحله سه دسته از شرکتها پیش روی ما قرار خواهند گرفت:
1.مشکلی ندارد ، استفاده از علایم تجاری این کارخانه ها میتواند از طریق دولتی و رسمی باشد.
 2.شامل شرکت هایی است که داشتن قرارداد اینچنینی با ایشان ، غیر منطقی است ( عقلایی نیست)
 3.شرکتهایی که کشور با آنها هیچ گونه رابطه اقتصادی نخواهد داشت(به دلایل سیاسی و فرهنگی و ... )
 بعد از عبور از این مرحله ( البته اگه از دسته ی 1 باشیم) از طریق بانک مرکزی میتوانیم ارز را به حساب کارخانه مورد نظر واریز نمود (یعنی به بنک مرکزی ریال بدهیم و بانک مرکزی ارز را به آن کارخانه بدهد.در این صورت میتوانیم فعالیت خود را به صورت رسمی و ثبت شده آغاز کنیم.
حال چه بلایی سرمان می آید اگر با 2 و 3 ای ها مواجه شده باشیم ، در این صورت بانک مرکزی هیچ ارزی به ما نخواهد داد، پس باید از طرق دیگر عمل کرد ، استاد معظم گفتند میتوان رفت سراغ صرافی های داخل کشور و به آنها ریال داد و آنها در مقابل ارز را به حساب شرکت مزبور واریز خواهند کرد__یعنی همان کاری که بانک مرکزی در مورد دسته یکی(1) ها انجام میداد فقط بدون رسمیت و ثبت .
در مورد نستله و کوکاکولا گویا چنین است . چنین قراردادهایی دولتی نیستند که ما برویم سراغ نماینده ها و دولت و تجمع و ... و پاسخی درخور بگیریم. راهکار در جای دیگریست که دشوار و طولانی خواهد بود.

تا وقتی تقاضا برای این محصولات وجود دارد نمی توانند جلوی واردات آنها را بگیرند و یا جلوی فروش و تولید و مصرفشان را. زیرا اگر دولت هم اقدام به تعطیلی این کاخانه ها کند ، راه قاچاق باز است... که  این تنها نتیجه ماجرا نیست.
در یکی از فروم ها دیدم " تحریم کوکاکولا در یکی از دانشگاههای انگلیس" و اینکه ؛ اسراییلی بودن این کالا موجب تحریمش نشده ، مواد زیان آور موجود در این نوشیدنی دانشجویان را بر این داشته بود تا علی رقم قرارداد دانشگاه با
coca-cola
اقدام به این کار کنند .
آنها خودشان خواستند ، و نه دست زوری بر سرشان بود تا نخورید و وارد نکنیم و..... .

به نظر من وقت را باید در جای دیگر اختصاص داد  و نه به بررسی مدارک کارخانه های مطرحی که نامشان جهانی شده و عدم مصرفشان برای عده ای به مثابه لطیفه ای بی نمک می ماند.باید هزینه کرد بر روی فرهنگ ، زیرا دشمن فرهنگ و اعتقادات ما را هدف قرار داده و وقتی در داخل کاری صورت نگیرد و عرصه خالی باشد آنچه آنان می کنند موثر خواهد بود.

 


» نظر