سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فال حافظ

...
حافظ دیوانه فالم را گرفت ؛ یک غزل آمد ... که ... حالم را گرفت!

خستگان را چو طلب باشد و قوت نبود       گر تو بیداد کنی شرط مروت نبود
ما جفا از تو ندیدیم و تو خود نپسندی        آنچه در مذهب ارباب طریقت نبود
خیره آن دیده که آبش نبرد گریه عشق      تیره آن دل که درو شمع محبت نبود
دولت از مرغ همایون طلب و سایه ء او       زانکه با زاغ و زغن شهپر دولت نبود
گر مدد خواستم از پیر مغان عیب مکن       شیخ ما گفت که در صومعه همت نبود
چون طهارت نبود کعبه و بتخانه یکیست     نبود خیر در آن خانه که عصمت نبود
                          حافظا علم و ادب ورز که در مجلس شاه
                           هر که را نیـست ادب  لایق صحبـت نبود

از خدا خواهیم توفیق ادب!

**-حافظ دیوانه نیست!


» نظر

عناوین اخبار

 

مثل همیشه عشق 
              غمگین و خسته است. 
 مثل همیشه اشک 
            در خون نشسته است.
اخبار،  
    تازه نیست 
          همچون گذشته است.
                            
                     منبع: دست نوشته های سید مهدی شجاعی

 

                                شمال بغداد     جنبش فتح در فلسطین      نجف    
» نظر

اسکناس- یک پست اقتصادی

پس از آنکه  روش پایاپای یا تهاتر در داد و ستد(مبادله کالا با کالا) ناکارآمدی خود را ثابت کرد و در زمانی که  فلزات قیمتی مانند طلا و نقره در جهان به عنوان نوعی پول کالایی رواج یافت.برای مدت قابل توجهی این فلزات به عنوان سکه هایی پول رایج بودند و مورد استفاده واقع میشدند. با ابداع پول کاغذی ، ابتا اسکناس به عنوان نماینده طلا و نقره مورد استفاده قرار کرفت به عبارت دیگر؛ اسکناس رسیدی تلقی می شد که معادل آن رسید اسکناس، توسط بانک انتشار دهنده طلا و نقره به عنوان پشتوانه و ذخیره در مقابل اسکناس نگهداری میشد.بنابر این دارنده رسید یا اسکناس می توانست با مراجعه به بانک انتشار دهنده اسکناس و تحویل اسکناس ، معادل طلای آن را دریافت کند. بنابراین ابتدا با ابداع اسکناس بانک ناشر اشکناس معادل اسکناسی که منتشر میکرد ذخیره و پشتوانه طلا نگهداری میکرد و به عبارت دیگر معادل دارایی طلایی که داشت و از سپرده گذاران دریافت می نمود برگه های اسکناس منتشر میکرد.

چندان طولی نکشید که بانک های ناشر ، به منافع حاصل از انتشار اسکناس پی بردند و به جای آنکه دقیقا معادل اسکناس منتشره طلا نگهداری کنند ، معادل درصدی از اسکناس منتشره طلا نگهداری میکردند.

 (البته باید اضافه کنم: بانک های ناشر با انتشار اسکناس بیش از طلایی که نزدشان به امانت بود، قادر به اعطای وام و اعتبار به میزان اسکناس منتشره اضافی می کردند که این به معنی انتشار مقداری اسکناس بدون پشتوانه طلا و یا به معنای انتشار اسکناس بیش از ذخیره و پشتوانه طلا بود. در واقع بانک ناشر اسکناس تنها برای بخشی از اسکناس منتشره(که سند و رسید بدهی بانک محسوب میشد) پشتوانه و ذخیره طلا نگهداری میکرد. این موضوع ضمن آنکه برای بانک سودی ایجاد میکرد ، نیاز به وسیله مبادله یا داد و ستد را که بر اثر گسترش فعالیت های اقتصادی و حجم داد و ستد در حال افزایش بود برطرف میساخت.)

همه بانک ها مجوز انتشار اسکناس را داشتند تا زمانی که این موضوع در حیطه فعالیت یک بانک به نام بانک مرکزی قرار گرفت.بانک مرکزی ابتدا در مقابل ذخیره و پشتوانه  طلایی که نگهداری میکرد، به انتشار اسکناس میپرداخت . بعدها بانک مرکزی علاوه بر ذخائر و پشتوانه طلا ، به ازای طلب های از دولت (و به اعتبار طلب های از دولت) نیز به انتشار اسکناس می پرداخت. در واقع بانک مرکزی برای بخشی از اسکناس منتشره پشتوانه طلا نگهداری میکرد و برای بخشی از آن پشتوانه "طلب از دولت" نگهداری میکرد.

 Esken!

به تدریج و با گذشت زمان بانک مرکزی در مقابل طلب از بانک های تجاری(یا اعتبارات و وام های اعطایی به بانک های تجاری) نیز به انتشار اسکناس پرداخت.به عبارت دیگر بانک مرکزی تنها برای بخشی از اسکناس منتشره پشتوانه طلا نگهداری میکرد و برای بخش دیگر آن دارایی های غیر طلا( شامل طلب از دولت و طلب از بانک های تجاری) نگهداری میکرد.البته از آنجا که بانک مرکزی دولتی بود ، به تدریج ترس از ورشکستگی و عدم توانایی تحویل طلا در مقابل برگرداندن اسکناس به آن به تدریج منتفی شد، علیرغم ارزش ذاتی داشتن اسکناس( ارزش اسکناس قراردادی است یعنی فی نفسه هیچ ارزشی ندارد) به تدریج اسکناس به عنوان وسیله پرداخت مورد قبول عموم واقع و رواج یافت و نگرانی از پشتوانه داشتنش برطرف گردید.در ضمن از زمانی که برخی ارزهای بین المللی مقبولیت و ارزشی مشابه طلا و نقره پیدا کردند ، بانک های مرکزی کشورهای مختلف می توانستند به جای نگهداری طلا و نقره پشتوانه یا ذخیره این ارزها را نگهداری کنند.

بدین ترتیب در طول زمان بانک مرکزی به جای اینکه صرفا دارایی یا ذخیره طلا برای انتشار اسکناس نگهداری کند، چهار نوع دارایی طلا، ارزهای معتبر خارجی، طلب از دولت، و طلب از بانک های تجاری را به عنوان پشتوانه و ذخیره اسکناس خود به کار گرفتند.

بانک های تجاری دیگر که دست اندر کار انتشار اسکناس نبودند به ایجاد نوع جدیدی از پول با پشتوانه اسکناس های بانک مرکزی پرداختند. بانک های تجاری با قبول سپرده اسکناس از سپرده گذاران(آن بخشی را که سپرده گذار برای مدتی نیاز نداشت)با تحویل دسته چک به او حق و امکان برداشت آن اسکناس سپرده شده با صدور چک در وجه دیگران و اجازه برداشت به دارنده چک را میدادند. در عین حال بانک ها میدانستند که یکجا همه مشتریان برای برداشت به بانک مرجعه نمیکنند پس میتوانستند بخشی از آن سپرده ها را وام دهند و ادامه ماجرا... .

در کل هم اکنون بانک مرکزی به ازای چهار دارایی طلا ؛ ارز معتبر خارجی؛ طلب از دولت؛ و طلب از بانک ها تجاری اسکناس منتشر می کند و یا صرفا پول دفتری و ذخیره دفتری به عنوان پشتوانه برای اعطای وام بانکهای تجاری و ایجاد سپرده دیداری آنها فراهم نماید.

» نظر

حرفهای پراکنده!

بسم الله

__عظم الله اجورکم- جسارت مجدد دشمنان ال الله و دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) به ساحت مقدس امام زمان(عج) و حرم امامین عسکریین(علیهما السلام) را به محضر مبارک حضرت حجت(عج) و تمامی شیعیان و مسلمانان و آزادمردان جهان تسلیت عرض میکنم.

__میگوید: سعی کن یک مشت آب را در دست بفشاری،‏ خواهی دید که به سرعت ناپدید میشود.اما اگر به آرامی دست ات را در همان آب رها کنی می بینی که با تمام وجود آب را حس می کنی..  
بعد هم میگوید : هر کس تعبیری متفاوت دارد. نمی دانم .... تعبیر شما چیست؟!

__گفتم اتحاد ملی . گفت اتحاد با کیا؟! گفتم ملتمون ،‏هم کیشانمون... گفت بله . اتحاد با کسانی که هم دینمونن هموطنمونن ،‏نه کسانی که در مقابل خدا ایستاده اند، و نه خائنین.... دیدم حق داره!

__توی یکی از پروتکل های صهیونیست می خوندم که گفته بودن باید بنیان خانواده ها رو سست کنیم... دیدم دارن موفق میشن! ولی نباید اجازه داد خواسته شونو عملی کنن.. چجوری؟! خب معلومه!

__گفت: چرا دوستی گیری که روزی بخواهد مردن؟    عجب جمله ای!

__توی کلاشینکف خوندم : چپی ها دین ندارند و راستی ها عقل.
یه شعر تو وبلاگ محرمانه هست که میگه :
  گوید که این گوش گران
  بهتر ز هوش دیگران
  صد فضل دارد این بر آن
  کانجا هوا اینجا منم

جوابی دندان شکن تر از این عمرا کسی بتونه پیدا کنه!


میگه : دولت به مردم رحم کند!   ... باید بگم: اگر دولت هم به مردم رحم نکند ،‏مردم خودشان به خودشان رحم نمی کنند...

__سوالهای بی جواب مواج در ذهنم... پاسخی برایشان خواهم یافت..

 پ.ن.1 نمی دونم چطوری میشه شفافش کرد قسمت آخر رو! متاسفانه ملت ما(جسارت نباشه بعضی هاشون البته) همه چی رو از چشم دیگران میبینند و نه از خودشان .... که کم کاری می کنند ،‏که قوانین را زیر پا میگذارند ،‏که ... نمی دانم چرا همه چیز به هم گره خورده است.


» نظر

آفتاب و میوه - طرح شبهه در مورد بایکوت!

-زردآلو ها روی شاخه ها تاب می خوردند ... داشتم می چیدم ، گفتم اینایی که تو سایه اند که بهتر رسیده اند... . گفت بله ولی اونایی که توی آفتابن شیرین ترند و این یکیا یه کم بی مزه. حق داشت و درست میگفت.
یاد حرفی افتادم که رحمت و نور خداوند رو تشبیه کرده بود به آفتاب و دل های ما آدما رو به میوه.
دعا کنیم نور خدا همیشه بتابه به دلامون .... تا اونی بشیم که خودش میخواد ، یه آدم کامل.
انشاالله خیره!

-تو وبلاگ انجمن دانشجویان حامی قدس مطلبی زده ، درمورد کالاهای اسرائیلی.چند تا از کامنت هاش به این صورت بودند:
نویسنده: محسن
چهارشنبه 16 خرداد1386 ساعت: 11:9
با سلام
سوال من این است که اگر واقعا در ایران اسلامی ما چنین اتفاقاتی می افتد و محصولات اسراییل به فروش می رود پس رهبر انقلاب در قبال این فاجعه عظمی چه می کند ؟ آیا نمی تواند کارخانه ها را تعطیل کند؟ بحث مصلحت را اصلا مطرح نکنید که آنوقت می گویم پس مصلحت در سکوت شما هم هست.

نویسنده: زهرا
چهارشنبه 16 خرداد1386 ساعت: 19:25

بسم الله
سلام ... برای من همیشه سوال بود چرا داخل ایران محصولات اسرائیلی می فروشند ... انشالله که تحریم بشود و کلا جمع شود
اجرتون با آقا امام زمان (عج)
یا علی

نویسنده: علیرضا
پنجشنبه 17 خرداد1386 ساعت: 23:37

سلام
با تشکر از این همه حساسیت شما. ولی سئوالی که اینجا مطرح میشه اینه که مردم فلسطین به اندازه ما به فکر خودشون نیستند وبه نوعی میخواهن با اسرائیل کنار بیان (سازش)کاری که ما با عراق و امریکا نکردیم وگرنه وضع ما بدتر از آنها بود. حتی دو گروه مهم فلسطین به جان هم افتاده اند و با هم جنگ میکنند و همدیگر رو قبول ندارند حالا ما چرا کاسه داغتر از آش باشیم. باور کنید حرف من سازش با اسرائیل نیست بلکه من از ریشه نه اسرائیل را قبول دارم و نه امریکا را و معتقدم جهان وقتی روی آرامش را خواهد دید که این دو نابود شوند حداقل اسرائیل.

نظر شما چیه در مورد این کامنت ها !؟؟


» نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >